Rabu, 25 November 2009

Hidup lagi..

Assalamualaikum..

Diam bukan bererti sudah sisihkan diri, kecewa dengan hidup atau mati. Diam adalah menyimpan kekuatan dalam senyap, membantah cara paling terhormat dan mendidik diri agar menjadi penyabar.

Saya telah melalui fasa yang agak sibuk dalam hidup, setakat ini. Kesibukan menjalankan tanggungjawab sebagai pelajar, anak, abang, ketua persatuan, exco persatuan, daie, mahasiswa, rakyat Malaysia, umat Nabi Muhammad s.a.w. dan hamba Allah Taala. (ini sangat sikit kalau nak dibandingkan pemimpin hebat lain)

Tapi ini semua sebenarnya bukan penghalang untuk berbicara dalam blog. Manusia suka bagi alasan. Dan selagi kesalahan itu boleh dituju pada orang lain, kita akan tunding jari pada yang penyumbang kecil pada masalah, bukan yang besar,bukan diri sendiri.

Jujur saya rindu pada kenangan bersama khususnya pada sahabat 037 dan Sdar keseluruhan nya.

Tapi sukar untuk saya konsisten.

Macam rasa apa ustaz-ustaz kita berbuih mulut bagi nasihat dulu masuk telinga kiri, keluar telinga kanan. Dalam situasi yang penuh mencabar, iman saya yang memang nipis ini bagai terkoyak rabak.

Saya tak sempurna, tapi ada niat menuju kesempurnaan. Dalam menuju itu hidup macam roda, kejap naik mencanak, kejap jatuh ke bawah terhina. Tapi ini tidak buat saya putus asa, mencari erti hidup sebenar.

Sebagai mahasiswa, banyak benda telah membuka mata, telinga, pemikiran dan pandangan saya. Lebih toleransi pada keadaan, mudah tenggelam dalam suasana, ingin sering tidak bersetuju dengan apa yang dilakukan oleh orang lain, ego,ingin reformasi dan revolusi segera, membudayakan hidup ingin mudah dan cepat siap, ke arah malas, pengkritik setia tapi tiada solusi..

Tak terkata perubahannya. Benarlah, pengalaman juga adalah pelajaran dalam universiti kehidupan ini. Banyak karektor manusia sudah dikenali.

Saya tidak reti untuk hubungi rakan lama, kecuali ada ketika menyambut apa-apa perayaan, baru sms. Saya juga tak reti untuk bersosial dalam MySpace, Friendster tapi baru-baru ini desakan datang dari rakan disini suruh buat Facebook. Ya, saya ada Facebook, kalau sahabat senang "tambahlah" saya. Mudah tahu perkembangan diri sahabat, selain melalui blog. Cari Farid Zuhri.( Baca Al-Islam yang terbaru, pemilik Facebook,Mark Zuckerberg, adalah orang yahudi yang menyumbang dana pada tentera Israel untuk bunuh saudara kita di Palestin, macamana ni?,Facebook haram?)

Saya juga ada blog lain, zuhri90.blogspot (blog ini sebenarnya untuk dijauhkan politik, tapi apakan daya, saya dan politik tidak boleh dipisahkan).

Insya'Allah, saya akan meneruskan pengajian dalam sarjana muda undang-undang, di UiTM shah alam hujung disember ini. (sedang menunggu surat tawaran).

Banyak lagi nak dicoret disini, tak puas kalau tak kupas isu semasa. Blog ini lama tak bersuara, tapi masih hidup lagi.

Ya, masih hidup lagi.

1 ulasan:

  1. Hello Admin!
    Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    BalasPadam