Khamis, 26 Februari 2009

Menumbang Kezaliman






" Yang kurik itu kundi,

Yang merah itu saga,

Yang baik itu budi,

Yang indah itu bahasa."



Perjuangan orang dahulu dalam menegakkan bahasa dan budaya sungguh kuat dan jitu.Kini, semangat itu telah berpindah kepada generasi kini untuk terus mengangkat martabat bahasa bangsa di tempat yang tinggi, sebagai bahasa kebangsaan dalam erti kata yang sebenar. Telah tiba masa untuk kita menyahut seruan para pejuang dan pencinta bahasa untuk terus mara meruntuhkan pengkhianat bahasa Melayu. Bukankah Allah s.w.t. telah menurunkan tiap-tiap bangsa itu bahasanya sendiri, sebagai cara berkomunikasi antara insan dan untuk memahami sesama kita.



Usah kita panjangkan alasan untuk tidak ikut serta dalam penetangan ini. Telah banyak bukti menunjukan dasar PPSMI tidak menguntungkan semua, terutama saudara kita diluar bandar. 7 Mac ini adalah tarikh untuk menunjukan rasa kecewa kita dengan dasar PPSMi ini. Yang dekat, digalakkan menyertai penetangan tersebut, untuk yang jauh, kita doakan agar perhimpunan rasaksa itu dapat menunbangkan dasar zalim itu!



Sasterawan Negara, Datuk A. Samad. Said berkata:
"Bagi saya adalah halal untuk saya bercakap mengenai bahasa Melayu yang saya perjuangkan, tidak kira di pentas politik mana sekali pun. Umur saya sudah 76 tahun dan sudah sampai masanya saya memperjuangkan bahasa ibunda saya sebelum hilangnya bahasa Melayu di muka bumi."






Tiada ulasan:

Catat Ulasan